Moeder aan de Lijn is een initiatief van New Ams Film Company en WeHelpen (onderdeel van Wijzelf) dat bewustzijn en erkenning creëert van de rol van mantelzorgers door hen onderling in gesprek te laten komen. Het bestaat uit drie onderdelen: 

  • de documentaire ‘Moeder aan de Lijn’
  • lotgenotencontact (meet-ups) georganiseerd door Wijzelf 
  • een gereedschapskist voor andere partijen om meet-ups te organiseren.

De documentaire

In 2018 is tijdens het Nederlands Filmfestival de documentaire Moeder aan de Lijn gelanceerd. De film volgt Elien, Carin en Hanna die uit liefde voor hun ouder wordende moeders zorgen - naast hun eigen drukke levens. Een intieme blik op mantelzorg die veel losmaakt bij mensen. De documentaire is dan ook een mooie aanleiding om door te praten over dit moeilijke en maatschappelijk relevante onderwerp. 

De meet-ups 

Om dit gesprek mogelijk te maken hebben WeHelpen en producent New Ams (met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) een drie uur durende meet-up ontwikkeld. Tijdens deze bijeenkomst wisselen mantelzorgers plenair en in groepsverband ervaringen uit aan de hand van fragmenten. Wat doet het met je als je de zorg hebt voor een ander? Hoe houd je het vol? De speelkaarten van BordjeVol helpen mantelzorgers in te zien hoe zwaar zij belast zijn en op welke punten ze ondersteuning kunnen gebruiken. De meet-ups zijn voor mensen van alle leeftijden en alle soorten mantelzorg. 

Meer meet-ups 

Er zijn tientallen meet-ups geweest, vóór corona fysiek en tijdens corona in een online variant. De bijeenkomsten hebben tot nu toe duizenden mantelzorgers bereikt en zowel mantelzorgers als organisaties met elkaar in verbinding gebracht. Bezoekers zijn heel tevreden en bevelen de meet-ups aan voor andere mantelzorgers. 

Om de impact van Moeder aan de Lijn te vergroten is een Do It Yourself Kit ontwikkeld, waarmee gemeenten, welzijnsorganisaties en mantelzorgsteunpunten zelf een meet-up kunnen organiseren - helemaal zelfstandig of met extra organisatorische ondersteuning vanuit Moeder aan de Lijn. Een belangrijke en logische volgende stap, want hoe meer meet-ups, des te groter de impact. 

Bureauvijftig aan de lijn 

Toekomstige meet-ups vinden weer fysiek plaats zodra dat kan. Wijzelf legt de focus inmiddels volledig op het portfolio aan digitale applicaties voor een vitale samenleving. Moeder aan de Lijn krijgt hierdoor bij Wijzelf niet de aandacht die het verdient. Wijzelf heeft hard geknokt voor een betere voedingsbodem voor dit initiatief, want de maatschappelijke impact is groot. 

Bureauvijftig zag de potentie. Zij helpen organisaties om 50-plussers te bereiken met impactvolle oplossingen die aansluiten op wat deze doelgroep beweegt. Bureauvijftig omarmt het doel van Moeder aan de Lijn: creëren van bewustzijn en erkenning van de rol van mantelzorgers. De meet-ups bereiken mantelzorgers in de gemiddelde leeftijd tussen 45 en 65 jaar. Dat sluit goed aan op de groep mensen van wie Bureauvijftig de behoeftes inzichtelijk wil maken. Bureauvijftig neemt Moeder aan de Lijn dan ook graag op in het portfolio. 

Wil je meer weten over Moeder aan de Lijn? Bel dan 085 303 53 84 of mail naar info@bureauvijftig.nl.

Moeder aan de Lijn naar Bureauvijftig
Moeder aan de Lijn naar Bureauvijftig